
Drodzy Rodzice!
Każde dziecko, które rozpoczyna przygodę z tańcem, angażuje się całym ciałem, umysłem i – co najważniejsze – sercem. Taniec to świetna zabawa dla najmłodszych. Ale przede wszystkim niesamowita forma rozwoju. Poruszając się w rytm muzyki dzieci nie tylko rozwijają swoją koordynację i zwinność, ale też nabywają nowych umiejętności, które korzystnie wpływają na rozwój ich mózgu i emocji.
Podczas tańca łączymy ruch, rytm i muzykę. Ale wymagane jest też zaangażowania umysłu. Dla dzieci, które są w fazie intensywnego rozwoju psychofizycznego, taniec stanowi bardzo korzystne narzędzie, wspierające rozwój inteligencji. Badania naukowe pokazują, że aktywności ruchowe wpływają na rozwój różnych struktur półkul mózgowych oraz na procesy neuroplastyczności – zdolności do tworzenia nowych połączeń neuronowych.
1. Taniec jako wsparcie dla rozwoju motorycznego i koordynacji ruchowej
Podczas tańca dzieci angażują całe ciało, co sprzyja poprawie koordynacji ruchowej, równowagi i siły. Badania potwierdzają, że ćwiczenia ruchowe zwiększają objętość substancji szarej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za kontrolę motoryczną takich jak płat czołowy i móżdżek. Według badań autorów takich jak Kattenstroth, Kalisch, Holt, Tegenthoff i Dinse, taniec poprawia funkcje motoryczne oraz ma pozytywny wpływ na zdolności percepcyjne dzieci.
2. Wpływ tańca na procesy pamięciowe
Taniec wymaga nauki sekwencji ruchów i zapamiętywania rytmu, co stymuluje procesy pamięciowe. Sekwencje taneczne angażują obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć ruchową, a także pamięć przestrzenną. Badania przeprowadzone przez Browna, Martineza i Parsonsa sugerują, że taniec aktywuje obszary mózgu takie jak kora przedczołowa i hipokamp czyli struktura w płacie skroniowym odpowiedzialna za zapamiętywanie. Te elementy odgrywają kluczową rolę w procesach pamięciowych i ćwiczeniu koncentracji.
3. Taniec a rozwój emocjonalny i społeczny
Tańczymy zwykle w grupie. Ułatwia to nawiązywanie kontaktów społecznych i sprzyja budowaniu pewności siebie. Badania dowodzą, że wspólny taniec wyzwala oksytocynę, hormon odpowiedzialny za budowanie więzi społecznych i redukcję stresu. Sievers, Polack i Davidson analizowali wpływ tańca na emocje i stwierdzili, że stymuluje on rozwój empatii. Ma to istotne znaczenie dla kształtowania inteligencji i pełni zdolności poznawczych u dzieci.
4. Neuroplastyczność i kreatywność
Taniec pobudza kreatywność. To kolejny czynnik sprzyjający rozwojowi mózgu dziecka. Ruchy taneczne angażują różne części kory mózgowej, w tym obszary związane z myśleniem twórczym. Procesy te wspierają neuroplastyczność, co jest kluczowe dla kształtowania zdolności do oceny i przystosowania się do nieoczekiwanych lub trudnych sytuacji u dziecka. Autorzy Tortora i Snow podkreślają, że taniec pozwala dzieciom rozwijać się w sposób twórczy, a swoboda ruchu i ekspresji wzmacnia ich umiejętności adaptacyjne.
5. Korzyści dla rozwoju poznawczego
Taniec wymaga równoczesnego przetwarzania wielu informacji, takich jak rytm, koordynacja ruchów i zapamiętywanie kroków, co sprzyja rozwojowi funkcji wykonawczych. Według badań Diamonda, taniec rozwija też zdolności planowania i rozwiązywania problemów. Te umiejętności są kluczowe dla osiągania sukcesów naukowych i zawodowych.
Taniec to doskonałe narzędzie wspomagające rozwój dzieci na wielu poziomach – zarówno fizycznym, emocjonalnym jak i poznawczym. Poprzez taniec dzieci uczą się wyrażać siebie, rozwijają koordynację i uczą się współpracować z innymi. Badania potwierdzają, że wpływ tańca na mózg jest długofalowy i ma pozytywne skutki dla ich zdrowia – zarówno fizycznego jak i psychicznego.
Literatura:
- Brown, S., Martinez, M. J., & Parsons, L. M. (2006). The neural basis of human dance. Cerebral Cortex, 16(8), 1157–1167.
- Diamond, A. (2000). Close interrelation of motor development and cognitive development and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child Development, 71(1), 44–56.
- Kattenstroth, J. C., Kalisch, T., Holt, S., Tegenthoff, M., & Dinse, H. R. (2013). Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in Aging Neuroscience, 5, 5.
- Sievers, B., Polack, J., & Davidson, R. J. (2015). Musical emotions and musical emotion recognition in childhood. Cognition and Emotion, 29(5), 844–855.
- Tortora, S., & Snow, S. (2009). Ways of seeing: An educational framework for dance/movement therapy research with children. The Arts in Psychotherapy, 36(2), 107–116.