Taniec świetnie wpływa na rozwój mózgu u dzieci

Taniec świetnie wpływa na rozwój mózgu u dzieci

Drodzy Rodzice!

Każde dziecko, które rozpoczyna przygodę z tańcem, angażuje się całym ciałem, umysłem i – co najważniejsze – sercem. Taniec to świetna zabawa dla najmłodszych. Ale przede wszystkim niesamowita forma rozwoju. Poruszając się w rytm muzyki dzieci nie tylko rozwijają swoją koordynację i zwinność, ale też nabywają nowych umiejętności, które korzystnie wpływają na rozwój ich mózgu i emocji.

Podczas tańca łączymy ruch, rytm i muzykę. Ale wymagane jest też zaangażowania umysłu. Dla dzieci, które są w fazie intensywnego rozwoju psychofizycznego, taniec stanowi bardzo korzystne narzędzie, wspierające rozwój inteligencji. Badania naukowe pokazują, że aktywności ruchowe wpływają na rozwój różnych struktur półkul mózgowych oraz na procesy neuroplastyczności – zdolności do tworzenia nowych połączeń neuronowych.

1. Taniec jako wsparcie dla rozwoju motorycznego i koordynacji ruchowej

Podczas tańca dzieci angażują całe ciało, co sprzyja poprawie koordynacji ruchowej, równowagi i siły. Badania potwierdzają, że ćwiczenia ruchowe zwiększają objętość substancji szarej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za kontrolę motoryczną takich jak płat czołowy i móżdżek. Według badań autorów takich jak Kattenstroth, Kalisch, Holt, Tegenthoff i Dinse, taniec poprawia funkcje motoryczne oraz ma pozytywny wpływ na zdolności percepcyjne dzieci.

2. Wpływ tańca na procesy pamięciowe

Taniec wymaga nauki sekwencji ruchów i zapamiętywania rytmu, co stymuluje procesy pamięciowe. Sekwencje taneczne angażują obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć ruchową, a także pamięć przestrzenną. Badania przeprowadzone przez Browna, Martineza i Parsonsa sugerują, że taniec aktywuje obszary mózgu takie jak kora przedczołowa i hipokamp czyli struktura w płacie skroniowym odpowiedzialna za zapamiętywanie. Te  elementy odgrywają kluczową rolę w procesach pamięciowych i ćwiczeniu koncentracji.

3. Taniec a rozwój emocjonalny i społeczny

Tańczymy zwykle w grupie. Ułatwia to nawiązywanie kontaktów społecznych i sprzyja budowaniu pewności siebie. Badania dowodzą, że wspólny taniec wyzwala oksytocynę, hormon odpowiedzialny za budowanie więzi społecznych i redukcję stresu. Sievers, Polack i Davidson analizowali wpływ tańca na emocje i stwierdzili, że stymuluje on rozwój empatii. Ma to istotne znaczenie dla kształtowania inteligencji i pełni zdolności poznawczych u dzieci.

4. Neuroplastyczność i kreatywność

Taniec pobudza kreatywność. To kolejny czynnik sprzyjający rozwojowi mózgu dziecka. Ruchy taneczne angażują różne części kory mózgowej, w tym obszary związane z myśleniem twórczym. Procesy te wspierają neuroplastyczność, co jest kluczowe dla kształtowania zdolności do oceny i przystosowania się do nieoczekiwanych lub trudnych sytuacji u dziecka. Autorzy Tortora i Snow podkreślają, że taniec pozwala dzieciom rozwijać się w sposób twórczy, a swoboda ruchu i ekspresji wzmacnia ich umiejętności adaptacyjne.

5. Korzyści dla rozwoju poznawczego

Taniec wymaga równoczesnego przetwarzania wielu informacji, takich jak rytm, koordynacja ruchów i zapamiętywanie kroków, co sprzyja rozwojowi funkcji wykonawczych. Według badań Diamonda, taniec rozwija też zdolności planowania i rozwiązywania problemów. Te umiejętności są kluczowe dla osiągania sukcesów naukowych i zawodowych.

Taniec to doskonałe narzędzie wspomagające rozwój dzieci na wielu poziomach – zarówno fizycznym, emocjonalnym jak i poznawczym. Poprzez taniec dzieci uczą się wyrażać siebie, rozwijają koordynację i uczą się współpracować z innymi. Badania potwierdzają, że wpływ tańca na mózg jest długofalowy i ma pozytywne skutki dla ich zdrowia – zarówno fizycznego jak i psychicznego.

 

Literatura:

  1. Brown, S., Martinez, M. J., & Parsons, L. M. (2006). The neural basis of human dance. Cerebral Cortex, 16(8), 1157–1167.
  2. Diamond, A. (2000). Close interrelation of motor development and cognitive development and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child Development, 71(1), 44–56.
  3. Kattenstroth, J. C., Kalisch, T., Holt, S., Tegenthoff, M., & Dinse, H. R. (2013). Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in Aging Neuroscience, 5, 5.
  4. Sievers, B., Polack, J., & Davidson, R. J. (2015). Musical emotions and musical emotion recognition in childhood. Cognition and Emotion, 29(5), 844–855.
  5. Tortora, S., & Snow, S. (2009). Ways of seeing: An educational framework for dance/movement therapy research with children. The Arts in Psychotherapy, 36(2), 107–116.
Scroll to Top
ZAPISZ SIĘ na NEWSLETTER

BĄDŹ NA BIEŻĄCO ZE WSZYSTKIMI INFORMACJAMI!